Jak przejąć kontrolę nad swoim swoim życiem? Postawa proaktywna

Jak przejąć kontrolę nad swoim swoim życiem? Postawa proaktywna

Wydaje nam się, że to my kontrolujemy swoje życie, ale czy rzeczywiście tak jest? Pomyśl – czy gdybyś faktycznie miała kontrolę nad swoim życiem, to Twoja obecna sytuacja wyglądałaby tak jak wygląda? Czy aktualnie wszystko jest tak jak powinno być? Jeśli nie jest do końca, tak jak chciałabyś, aby było, to możliwe, że oddałaś swój los komuś innemu lub pozostawiłaś go bez nadzoru… Postawa proaktywna pomoże Ci to zmienić.

“Nikt nie może Cię zranić bez twojej zgody”

Eleonora Roosevelt

Jak sprawdzić czy mam kontrolę nad swoim życiem?

Jest na to bardzo prosty sposób i zaraz się o nim dowiesz 🙂

Wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno pytanie, a mianowicie: Jaką postawę w życiu przybrałam – proaktywną czy reaktywną?

Postawa proaktywna oznacza, że kontrolujesz swoje życie, a reaktywna, że kontrolę oddałaś okolicznościom lub innym osobą.

Działanie reaktywne:

  • Nic nie poradzę, takie jest życie
  • To zbyt trudne
  • Taka już jestem i nic tego nie zmieni
  • To nie dla mnie
  • To jest niemożliwe do zrobienia
  • To się nie uda

Działania proaktywne

  • Jestem w stanie zmienić swoje zachowanie i nawyki
  • Nie będzie to łatwe, ale mogę to zrobić jeśli tylko zechcę
  • To ja mam kontrolę nad swoim życiem

Sprawdź czy jesteś osobą reaktywną czy proaktywną

“Jedyną osobą, którą jest Ci przeznaczone się stać, jest ta którą zdecydujesz się być.”

Ralph Waldo Emerson

Osoby reaktywne:

  • Działają według przyjętych schematów
  • Rządzą nimi emocje i uczucia. To one kierują ich zachowaniem.
  • Na ich działania mają wpływ inni ludzie i okoliczności

3 minki prezentujące niezadowolenie

Osoby proaktywne

  • Same o sobie decydują
  • Postępują zgodnie ze swoimi zasadami i wartościami
  • Odpowiadają za swoje czyny
  • Koncentrują się na tym na co mają wpływ. Nie zajmują się tym co było i co jest od nich niezależne. Oni po prostu DZIAŁAJĄ!
3 minki reprezentujące szczęście

Dopóki nie uświadomimy sobie tego, że nasze wcześniejsze wybory odpowiadają za to kim jesteśmy dziś, to nie będziemy mogły zmienić naszego postępowania i wybrać innej drogi.

Dlaczego? Bo najprościej pisząc – oddajemy odpowiedzialność za swoje życie innym ludziom i okolicznościom. Zrozumienie tego, że to my mamy kontrolę nad swoim życiem i odpowiednie tego wykorzystanie raz na zawsze odmieni nasze życie (oczywiście w sensie pozytywnym 🙂 ) Przyjmiemy postawę proaktywną i zaczniemy osiągać postawione sobie cele.

A właśnie, jeśli chcesz nauczyć się skutecznie wyznaczać swoje cele, to pobierz darmowy mini e-book na ten temat.

Jak osiągnąć cel - obrazek książki "Mój cel"

Imię:

email:










Język reaktywny i proaktywny

Kolejną rzeczą jaka może Ci podpowiedzieć jaką postawę przyjęłaś jest to w jaki sposób się wyrażasz na temat różnych spraw. Stephen Covey w swojej książce “7 nawyków skutecznego działania” przedstawił różnicę pomiędzy językiem reaktywnym, a proaktywnym. Prezentuje się ona następująco:

Język reaktywny

  • Nic nie mogę zrobić
  • On mnie doprowadza do szału
  • Nie zgodzą się na to
  • Muszę to zrobić
  • Nie mogę
  • Muszę
  • Zrobiłabym to, gdyby…

Język proaktywny

  • Zobaczmy, co da się zrobić
  • Kontroluje swoje uczucia
  • Mogę się przygotować i przedstawić skuteczne argumenty
  • Mogę wybrać właściwą reakcję
  • Wybieram
  • Wolę/Chcę
  • Zrobię

W jaki sposób stać się osobą proaktywną?

Domyślam się, że jeśli jesteś osobą reaktywną i właśnie sobie to uświadomiłaś, to możliwe, że chciałabyś to zmienić. Zaraz przedstawię Ci parę wskazówek, które pomogą Ci stać się osobą proaktywną. I nie przejmuj się jeśli nadal czasem będziesz przyjmowała postawę reaktywną – z dnia na dzień tego nie zmienisz. Potrzeba trochę czasu, aby zachowywać się proaktywnie, a i tak zdarzą się sytuację w których automatycznie zareagujesz w sposób reaktywny. Najważniejsze, żebyś miała tego świadomość i próbowała to zmienić.

Jak stać się osobą proaktywną:

Postawa proaktywna - kobieta jako bohaterka
  • zajmij się tylko tym, na co masz wpływ
  • nie krytykuj, a dawaj przykład
  • nie osądzaj
  • bądź częścią rozwiązania, a nie częścią problemu
  • każdy popełnia błędy, więc jeśli i Tobie się one przytrafią, to jak najszybciej je napraw i wyciągnij z nich lekcję. I idź dalej.
  • nie koncentruj swojej uwagi na słabościach innych i swoich
  • nie obwiniaj i nie oskarżaj
  • pracuj tylko nad tym, nad czym masz kontrolę. Wszystko inne sobie odpuść…

“Kiedy odpuszczę to kim jestem, stanę się tym, kim mogę być.”

Laozi

Podsumowanie

Najważniejsze jest to, abyś zajęła się swoim życiem, a nie innych. Nie powinno Cię to interesować to, że ktoś coś powinien zrobić, ale tego nie robi… Zainteresuj się swoją osobą i reakcją na daną sytuacją. Skup się na tym, co Ty powinnaś zrobić.

Jeśli nie zaczniesz nad tym pracować, to nigdy nie uda Ci się żyć “po swojemu” – na własnych zasadach. Będziesz żyła według zasad innych – rodziców, przyjaciół, znajomych, sąsiadów, itd.

ZAPAMIĘTAJ – Tylko Ty jesteś odpowiedzialna za swoje życie. Nie oddawaj tej odpowiedzialności nikomu innemu, bo nigdy nie staniesz się w pełni szczęśliwą kobietą.

A Ty jesteś osobą reaktywną czy proaktywną?

Ściskam mocno,

Magda – Zmotywowana Na Sukces

Magdalena Zielińska

Doradca zawodowy i personalny, dyplomowany life coach i specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi (studia z zarządzania + MBA). Pomaga kobietom w realizacji ich celów, aby mogły żyć tak jak chcą. Pozytywnie nastawiona do życia i ludzi.

Dodaj komentarz