Kaizen – metoda małych kroków

Kaizen – metoda małych kroków

W ostatnim artykule pisałam o metodzie 5 minut, która jest bardzo zbliżona do metody małych kroków. Możemy więc uznać ten wpis jako rozszerzenie poprzedniego.

Nie będziemy przedłużać i zaczynamy, bo metoda małych kroków jest świetna i warto ją wprowadzić do swojego życia najszybciej jak się da.

Kaizen – japońska filozofia, która polega na ciągłym doskonaleniu i rozwijaniu się poprzez wprowadzenie drobnych zmian. Jeśli należysz do grona kobiet, które pragną wielkich zmian w swoim życiu, ale jednocześnie się ich boją, to KAIZEN jest dla Ciebie.

Nic nie zmieniamy, bo się boimy…

Wiele kobiet nie próbuje nic zmienić w swoim życiu, chociaż bardzo tego pragnie, tylko dlatego, że paraliżuje nimi strach.

Często słyszę od kobiet, że chciałyby:

  • odejść od swojego męża, ale boją się, że sobie nie poradzą;
  • wrócić do pracy po długiej przerwie, ale nie mają wystarczających kwalifikacji;
  • nauczyć się języka obcego, ale nie mają na to czasu;
  • kupić mieszkanie/dom, ale nie potrafią zaoszczędzić pieniędzy;
  • schudnąć, ale nie potrafią przestać jeść… i wiele innych podobnych niespełnionych marzeń.
wystraszona kobieta - metoda małych kroków

Jeśli jesteś wśród tych kobiet, to się nie martw. To normalne, że boimy się dużych zmian w naszym życiu i nie wiemy czy sobie poradzimy. Kobiety, które podejmują nagłą decyzje o zmianie, zazwyczaj mają wątpliwości i nie wiedzą czy dobrze robią. Ale wiedzą jedno, że coś się musi zmienić, bo dłużej tak już nie mogą żyć. Chciałabym, abyś nie znalazła się w takiej sytuacji i pod wpływem emocji rzucała wszystko i rozpoczynała nowe życie. Nie twierdzę, że to zły sposób – znam wiele kobie, które tak postąpiły i była to jedna z lepszych decyzji jakie podjęły w swoim życiu.

Skoro nie piszę, że to zły sposób i wielu kobietom wyszedł on na dobre, to pewnie zastanawiasz się czemu Ci tego nie życzę?! Z jednego prostego powodu – taka nagła zmiana wywołuje ogromny strach i panikę, a tego chcemy uniknąć. Kobiety, które mają odwagę na taki krok, już po prostu dłużej nie mogą żyć tak jak żyły do tej pory. Bardzo często ta decyzja jest podejmowana w chwili emocji, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, a co za tym idzie – niesie ze sobą wiele przeszkód i problemów.

Czego my chcemy?

My chcemy być gotowe, na zmianę. Co mam na myśli? Jeśli czujesz, że coś jest nie tak z Twoim życiem i wiesz, że musisz coś zrobić, aby to się zmieniło to najlepiej zastosować filozofię Kaizen i powoli wprowadzać zmiany w swoim życiu. Takim sposobem unikniemy niepotrzebnego stresu, strachu, paniki i potencjalnych błędów.

Dzięki Kaizen będziesz:

  • się ciągle rozwijała;
  • realizowała swój cel krok po kroku;
  • uczyła się systematyczności;
  • odważniejsza;
  • skłonna do zmiany;
  • przygotowana na zmianę;
  • szczęśliwą kobietą 🙂

Metoda małych kroków, to doskonały sposób na wprowadzenie drobnych zmian, które z czasem zaprowadzą nas do naszych celów. Na początku nie odczujesz dużej różnicy w swoim życiu, ale z czasem zobaczysz efekty. Dobra wiadomość jest taka, że codzienna praca nad Twoimi celami nie będzie Cię kosztowała dużego wysiłku, ale jedynie systematyczności. Jeśli jesteś kobietą bardzo zapracowaną i dlatego nie pracujesz nad swoimi celami, to brak czasu nie będzie już Twoją wymówką, bo kaizen sprawdza się doskonale u tych kobiet, które właśnie nie mają na nic czasu.

Przykłady

Poniżej przedstawię kilka propozycji gdzie i jak możemy zastosować metodę małych kroków.

Jeśli chcesz:

# zacząć wcześniej wstawać

kobieta i budzik

Ile razy mówiłaś sobie, że od jutra wstaniesz godzinę wcześniej i nic z tego nie wychodziło? Ja tak kiedyś robiłam i nie mogłam pojąć czemu mi się to nie udaje, a jak już wstałam wcześniej, to byłam zmęczona cały dzień i nie mogłam się skupić na pracy. Myślałam sobie wtedy, że to nie ma sensu, bo co mi po tym, że niby zyskałam ekstra godzinę dziennie jeśli cały dzień się męczyłam i zrobiłam mniej, niż jakbym wstała o normalnej porze.

Przez chwilę wydawało mi się, że to nie dla mnie. Widocznie nie potrafię rano wstać i być produktywna w tym czasie. Jednak cały czas nie dawało mi to spokoju i podejmowałam kolejne próby, które kończyły się porażką. Teraz potrafię tego dokonać i wiem, że dla każdego jest to możliwe. Jedyne co musisz zrobić, to dobrze zaplanować tę zmianę.

Co takiego zrobiłam?

Postanowiłam, że pierwszego dnia wstanę tylko 15 minut wcześniej i tak też zrobiłam. Nie czułam się bardziej zmęczona, a nawet mogę powiedzieć, że miałam więcej energii – to pewnie dlatego, że byłam szczęśliwsza, że udało mi się to zrobić. I tak każdego dnia przesuwałam budzik o 10 -15 minut, aż doszłam do godziny 4:45 (w tamtym okresie, to był mój cel). Co jeszcze zmieniałam? Zaczęłam chodzić wcześniej spać, gdyż mój organizm się tego domagał.

Pamiętaj o tym, aby zachować balans. Jeśli zaczniesz wcześniej wstawać niż do tej pory, to prawdopodobnie będziesz musiała kłaść się spać o innej porze, niż to robiłaś dotychczas.

# więcej czytać książek

Nie masz czasu na czytanie, a bardzo byś chciała zacząć? A może masz listę książek, które musisz przeczytać na studia lub do pracy, a nie masz na to ochoty? Jeśli tak, to z kaizen możesz bezboleśnie i bez stresu zacząć czytać to co musisz. Jak tego dokonać? Tak samo jak wyżej – zaczniemy od małych kroków.

czytanie - metoda małych kroków

Postanów sobie już teraz, że dziś przeczytasz jedną kartkę wybranej przez Ciebie książki. Tak, tylko jedną. To przecież nic dla Ciebie i jesteś w stanie tego dokonać nawet jeśli nie masz czasu lub książka jest trudna i nie masz na nią ochoty. Zrób ten pierwszy krok, otwórz książkę i przeczytaj jedną stronę – to zadanie na dziś.

Dajmy na to, że masz wyznaczony konkretny cel i chcesz czytać 20 stron dziennie. Zaczynasz od jednej kartki i codziennie dodajesz sobie strony tak, aż uzyskasz 20 stron. Dzięki tej metodzie zbudujesz w sobie nawyk systematyczności i po 21 dniach nie będziesz już się zastanawiała czy Ci się chce i czy masz na to czas. Wejdzie Ci to w krew i będzie to dla Ciebie naturalny stan, że teraz jest czas na czytanie.

Dlaczego akurat 21 dni? Po pierwsze, dojdziesz w tym czasie do swojego celu – jeśli nim było 20 stron dziennie. Po drugie, potrzebujemy 21 dnia, aby ukształtować u siebie nowy nawyk. Twoim nowym nawykiem – będzie czytanie 🙂

# zacząć ćwiczyć

Nie jesteś miłośniczką sportu, ale chciałabyś wprowadzić więcej aktywności fizycznej do swojego życia z jakiegoś powodu? Nie będziemy się tu koncentrowały na pobudkach takiego postanowienia, bo dla każdej z nas mogą być zupełnie inne. Nie ważne, czy chcesz schudnąć; czuć się lepiej; zbudować mięśnie; mieć więcej energii; masz problemy zdrowotne i to zalecenie lekarza… Ważne, że możesz tego dokonać z metodą małych kroków i zaraz się dowiesz jak najlepiej to zrobić.

W zależności od tego jaką aktywność fizyczną pragniesz wprowadzić , to dostosujesz tu sobie indywidualnie plan działania. Podam Ci jeden przykład. Dajmy na to, że chcesz zacząć biegać godzinę dziennie.

Kobieta biegnie

Co wtedy robić? Zacząć tak jak zawsze – od małych kroków 🙂 Dzisiejsze zadanie dla Ciebie to 10 minutowy spacer. Tylko spacer i nic więcej – pożyteczne z przyjemnym. Jutro przez 5 minut spaceruj, a kolejne 5 zastosuj szybki marsz. Kolejnego dnia wybierz się tylko na szybki marsz, a następnego na bieganie przez 10-15 min. I tak każdego dnia, aż osiągniesz swój zamierzony cel.

Nie jest to wcale trudne, prawda? Jeśli zaczniemy powoli wprowadzać ćwiczenia fizyczne do naszego życia, to nie tylko wyjdzie nam to na zdrowie, ale również zbudujemy w sobie chęć tego robienia. Rozpoczęcie biegania od godziny, dla osoby, która wcześniej nie uprawiała żadnego sportu jest niebezpieczne i bardzo wyczerpujące. Podejrzewam, że po takim jednym wypadzie, zniechęcimy się i następnego dnia już nic nie zrobimy, a przecież nie o to nam chodzi.

Nie chcemy się poddawać już na samym starcie, ale chcemy osiągnąć nasz cel, dlatego lepiej tego dokonać wolniej, ale to zrobić.

# schudnąć

Masz już dosyć swojej nadwagi i ciągłych nieudanych prób, które podejmowałaś, aby schudnąć? Spróbuj z Kaizen, a na pewno w dłuższej perspektywie czasu Ci się uda.

Metoda małych kroków jak sama nazwa mówi polega na tym, aby przy wprowadzaniu zmiany zacząć od małych rzeczy i stopniowo je zwiększać, aż osiągnie się zamierzony efekt.

Tak samo jest z każdą dietą. Zacznij powoli i obserwuj swój organizm jak się zachowuje. Jeśli masz możliwość to skontaktuj się z dietetykiem, abyś miała jak najlepiej dobraną dla siebie dietę. Każda z nas jest inna i na każdą z nas mogą inaczej działać konkretne diety. To nie powód, żeby się zniechęcać, wtedy kiedy ‘Baśce’ się udało schudnąć na konkretnej diecie, a Tobie nie. Podstawą tutaj są badania i konsultacja dietetyczna i dopiero wprowadzenie konkretnej diety.

waga

Natomiast, jeśli na własną rękę chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów, to możesz wprowadzić sama niektóre zmiany. Na dobry początek – takimi zmianami może być ograniczenie lub eliminacja cukru i rozpoczęcie aktywności fizycznej.

Możesz zacząć od wprowadzania zdrowych nawyków i ograniczania złych. Powoli ograniczasz cukier – przestajesz pić słodkie napoje, unikasz słodyczy, słodzenia kawy i herbaty, aż w końcu zrezygnujesz zupełnie z cukru.

Zauważyłaś, że to nie zadzieje się jednego dnia? Powoli przyzwyczaisz swój organizm do mniejszej dawki cukru, aż pewnego dnia przestaniesz zupełnie słodzić. Dzięki temu, nie będzie to ciężka zmiana i przyjdzie naturalnie. Na początku ograniczasz i obserwujesz swój organizm.

To jest tylko jedna rzecz jaką możesz wprowadzić w celu schudnięcia. Kolejną może być aktywność fizyczna i tak powoli, aż uzyskasz idealną wagę. To co Ci proponuje jest akurat bardzo zdrowe i nawet jak nie masz nadwagi to wprowadzenie do swojego życia aktywności fizycznej i eliminację cukru wyjdzie Ci na zdrowie.

Tę metodę możesz zastosować do każdej zmiany jaką chcesz wprowadzić, ale nie będę już więcej wymieniała przykładów, bo ten artykuł się nigdy nie skończy… 🙂

FILOZOFIA KAIZEN – możemy wprowadzić każdą zaplanowaną zmianę !

Podsumowanie – Kaizen

Teraz już widzisz jakie to proste, prawda?

Dzięki tej metodzie, możesz dokonać każdej zmiany bez strachu i lęku. Jedyne co musisz zrobić to codziennie po mału pracować na swoim celem. Systematyczność i samodyscyplina są tu kluczowe.

Spróbuj sama, a zapomnisz co to strach przed zmianą, gdyż zmiany będą się pojawiały powoli (zyskasz czas, aby się z nimi oswoić i zaprzyjaźnić).

Poza tym pracę, którą włożysz do realizacji swoich celów rozłożysz w czasie, co spowoduje, że nie będzie to od Ciebie wymagało ogromnego wysiłku. Codziennie będziesz po trochu wykonywała potrzebną pracę, aby znaleźć się tam gdzie chcesz być.

Nie wiem czy wiesz, ale bardzo dużo kobiet kończy pracę nad swoim celem po jego zapisaniu. Dlaczego? Bo jest on tak ogromny, że nie potrafią sobie wyobrazić jego zrealizowania.

I nie ma się co dziwić. Wszystko co jest zbyt skomplikowane i niezrozumiałe nas przeraża i powoduje, że czasem wolimy się wycofać już na samym początku, niż się za to zabrać.

Jednak tak wcale nie musi być. Po zapisaniu swojego dużego celu, należy wypisać wszystkie czynności i zadania, które należy wykonać. Zazwyczaj po rozłożeniu dużego celu na kilka małych okazuje się, że nie jest to takie trudne i jesteśmy w stanie tego dokonać.

Pojedyncze zadania nie są takie straszne i co najważniejsze są do zrobienia. Na co więc czekamy? Rozkładajmy nasze duże cele na mniejsze i działajmy!

Zmotywowana Na Sukces

Pamiętaj – krok po kroku i osiągniesz swój cel!

A Ty próbowałabyś zjeść całego słonia, czy kawałek po kawałku?

Trzymajcie się,

Magda – Zmotywowana Na Sukces

Magdalena Zielińska

Doradca zawodowy i personalny, dyplomowany life coach i specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi (studia z zarządzania + MBA). Pomaga kobietom w realizacji ich celów, aby mogły żyć tak jak chcą. Pozytywnie nastawiona do życia i ludzi.

Dodaj komentarz